Jakie podnośniki stosuje się w kolejnictwie?
Obsługa maszyn i urządzeń przemysłowych, a także pojazdów i samojezdnych maszyn roboczych często wymaga podnoszenia elementów o znacznej masie. W tym celu można wykorzystywać różne rozwiązania techniczne od montowanych w halach warsztatowych suwnic po mobilne żurawiki różnego typu. Tradycyjnym, lecz wciąż znakomicie odpowiadającym potrzebom mechaników i serwisantów sprzętem są jednak uniwersalne i proste w obsłudze podnośniki kolejowe UNICRAFT. Przekonajmy się, co je wyróżnia i sprawdźmy, w jaki sposób działają.
Co trzeba wiedzieć o stosowaniu i budowie podnośników kolejowych?
Podnośniki kolejowe to inaczej korbowe podnośniki zębatkowe, które pierwotnie były używane w kolejnictwie do układania torów oraz przy podnoszeniu ciężkich elementów wagonów lub lokomotyw. Ich nazwa wiąże się z zastosowanymi rozwiązaniami technicznymi. Komponentem ruchomym podnośnika jest zębatka, a więc uzębiona listwa stalowa, która została zintegrowana z podstawą. Drugim elementem jest prowadnica i obudowa listwy, kryjąca walcową przekładnię zębatą z mechanizmem blokującym, którym jest jednokierunkowe sprzęgło zapadkowe, chroniące przed niekontrolowanym osunięciem się ładunku. Do wprawiania w ruch przekładni i przemieszczania zębatki służy solidna korba.
Jak korzysta się z podnośników kolejowych?
Podnoszenie ładunku z użyciem podnośnika kolejowego wymaga oparcia podstawy o stabilne podłoże o odpowiedniej nośności i użyciu główki podnośnika lub stopki bocznej nazywanej też pazurem. Elementy te przesuwają się w miarę kręcenia korbą. Warto pamiętać, że podnośniki kolejowe są podatne na wyboczenie i nie nadają się do zastosowań, gdzie potrzebna będzie znaczna wysokość podnoszenia. Ich zaletą jest jednak duża uniwersalność, wytrzymałość oraz niewielkie rozmiary i ciężar sprzętu. Istotna jest również mała awaryjność.